Fett och dumhet

I dag handlar det, förutom kärlek, mycket om fett i tidningarna. Dels kan man läsa om världens fetaste man, som är sängliggande och vräker i sig mat hela dagarna. Han väger 368 kilo, och får hjälp av sina två systrar och 18 assistenter dygnet runt. Han klandrar sig själv, samtidigt som varken han eller någon anna gör något åt situationen, utan bara förser honom med mer mat. Men skärp er, för fan. Det kostar en jävla massa pengar att ha 18 assistenter, och karln kan liksom inte gå och handla själv. Kaloriunderskott funkar faktiskt.

Sedan har vi Katrin Zytomierska, som är en förespråkare av LCHF. Inget konstigt, det är många som lär sig äta rätt och gå ner i vikt på det sättet. Men hon var med i Kvällsöppet i går, där hon sa att hon ger sin 2-åring LCHF-kost. Då har man gått alldeles för långt. Barn behöver kolhydrater för att alla organ ska utvecklas ordentligt. Små barns hjärnor är oerhört mycket större i förhållande till resten av kroppen, jämfört med vuxna, och vad drivs hjärnan av? Jo, socker. Det diskuteras tillväxtproblem och benskörhet.

Pommes frites. Om fett och dumhet

Det har ändå kommit en hel del forskning som visar på att barns utveckling hämmas av att gå på en viss diet, särskilt minnet och tillväxten påverkas. Barn behöver betydligt mer kolhydrater än det som finns i mejeriprodukter och frukt. Att överhuvudtaget sätta sina små barn på diet, när de inte kan välja själva, tycker jag är helt fel. Såklart man inte behöver ge ungarna en massa tillsatt socker, men det är faktiskt inget fel på potatis eller pasta heller. Om ungen blir fet så är det något mer fel än bara att den fick pasta till middag när den var liten.

Jag litar i alla fall betydligt mer på läkare än på Katrin, och på den forskning som finns. LCHF som viktneutraliseringsdiet för tänkande vuxna som kan ta egna beslut, absolut, men inte som livsstil och framför allt inte för barn. Om man inte kan behålla rätt vikt med ”vanlig” mat, så äter man helt enkelt för mycket och rör på sig för lite. Tekniskt sett så är det inte ett dugg svårare än så. Skippa fredagsmyset.

Permalänk till denna artikel: https://argaklara.com/2012/02/fett-och-dumhet/

31 kommentarer

Hoppa till kommentarformuläret

    • Tantilurafebruari 14, 2012 kl. 12:36
    • Svara

    Håller med om det du skriver.
    Jag och en läkare diskuterade mat för ett tag sedan och något vi kom fram till är att vi har tyvärr glömt bort hur man lyssnar på vad kroppen behöver. Barn har i regel den förmågan – det finns undersökningar gjorda nånstans (kommer inte ihåg just nu var) som visar att det är så. Fast jag är nog rätt barnslig för jag har en kropp som talar om vad jag äter för lite av. Ibland har den förstås helt fel och tycker att jag ska äta godis!Ja,ja….

      • februari 14, 2012 kl. 13:26
      • Svara

      Helt klart, så är det. När kroppen svälter äter man sånt som kanske inte lockar annars, typ inälvor och dylikt, just för att de innehåller näringsämnen som kroppen behöver. Just godis funkar nog annorlunda… 🙂

    • Karinfebruari 14, 2012 kl. 12:46
    • Svara

    Eller så sa hon också att han äter potatis etc ibland… Jag tror hennes ugne äter bra mycket sundare än andra barn som får frossa i läsk och chips varje helg.

      • februari 14, 2012 kl. 13:27
      • Svara

      Jag hoppas att tvååringar överlag överhuvudtaget inte äter chips och läsk, för det borde inte ingå i deras kost.

    • tinyfebruari 14, 2012 kl. 13:29
    • Svara

    En inte allt för strikt LCHF-kost fungerar bra till barn. Ta bort pasta och ersätt med fullfeta produkter tillsammans med lite potatis, rotfrukter och grönsaker, så blir barnen mätta och glada och slipper utsättas för gluten och större blodsockersvängningar. LCHF är inte så extremt som det oftast framställs – något som tydligt framgick av gårdagens debatt.

      • februari 14, 2012 kl. 13:35
      • Svara

      Visst är det så, men en vanlig LCHF-diet anpassad för vuxna funkar inte så bra. Man dör trots allt inte av spaghetti med köttfärssås ibland. Det som skrivs i den här bloggen är oftast just svart eller vitt, det betyder inte att det inte finns en mängd gråskalor däremellan. 🙂

    • Vfebruari 14, 2012 kl. 13:30
    • Svara

    Varför läste du inte på före du skrev det här? Inte många rätt.

    Men ”normal” kost som innehåller mkt socker och stärkelse är visst ok… det är kanske de mest märkliga.

      • februari 14, 2012 kl. 13:36
      • Svara

      Vem säger det? Inte jag i alla fall.

    • Robinfebruari 14, 2012 kl. 13:35
    • Svara

    Då får vi ju sluta ge barn vegetarisk och vegansk mat också i så fall.

      • februari 14, 2012 kl. 13:38
      • Svara

      Varför tycker du det? Det finns säkert vissa fall där det skulle vara lämpligt, men det är väl inga problem att få i sig tillräckligt med fett och protein i en vegetarisk/vegansk kost?

        • andréfebruari 14, 2012 kl. 14:07
        • Svara

        fett och protein, nej. vissa essentiella näringsämnen, ja. vegetariskt funkar, men vegansk är jag sjukt tveksam till.

          • februari 14, 2012 kl. 14:13
          • Svara

          Jag är i och för sig och sjukt tveksam till hela konceptet veganism, men även om man bara äter vegansk kost borde man ändå få i sig tillräckligt (så länge man inte är atlet) genom nötter och baljväxter. Jag tycker dock även här att ungarna borde få köttbullar om de vill ha det, och inte bli påtvingad något.

    • andréfebruari 14, 2012 kl. 14:20
    • Svara

    nja mjölkprodukter innehåller mycket finfina vitaminer, särskilt om de är berikade. vissa vitaminer finns ju även i ”vegetariska” och ”animaliska” former i naturen där de animaliska är ”effektivare”. det krävs då att man käkar mkt mer av den mindre effektiva och för ett litet barn ärdet svårare att konsumera större mängder. plus att det sällan är så poppis med spenat och morötter 🙂

    sen ang påtvinga barn mat/dieter är ju en annan diskussion där man nog lätt snackar in sig själv i ett hörn 😉

      • februari 14, 2012 kl. 14:27
      • Svara

      Helt klart. 🙂
      Det där med animaliska och vegetariska former av näringsämnen verkar vara något som har gått de flesta förbi. Fast just med mjölk finns det ju ersättning också, havredrycker med tillsatta vitaminer innehåller i stort sett samma sak som mjölk – även kalcium. Fast utan vitamin A. Det är i alla fall lättare nu för tiden än för 20 år sen, kan jag tänka.

    • andréfebruari 14, 2012 kl. 14:34
    • Svara

    har du smakat dom havredryckerna? inget jag ens skulle önska min värsta fiende! det är synd om 2000-talets barn!

      • februari 14, 2012 kl. 14:38
      • Svara

      Hahaha! Ja, jag fick faktiskt en häromveckan (skulle aldrig spendera pengar på en själv), den smakar bränd räv och välling, typ. 😕

    • Andersfebruari 14, 2012 kl. 14:40
    • Svara

    Lite nyfiken, du verkar så väldigt säker på vissa saker, måste betyda att du har en del på fötterna och har sett en hel del forskning som stödjer det du säger. Eftersom jag fortfarande försöker lära mig så mycket jag kan om ämnet så skulle det var kul om du kunde dela med dig:

    Citat

    ”Barn behöver kolhydrater för att alla organ ska utvecklas ordentligt”

    ”…vad drivs hjärnan av? Jo, socker.” ( Betyder det att man måsta äta socker ?)

    Var hittar jag det du läst ?

      • februari 14, 2012 kl. 14:50
      • Svara

      Kroppen kan omvandla andra näringsämnen till socker som driver hjärnan, men processen gör att man tappar en del näringsvärde. Har inte möjligthet att googla just nu.

        • Andersfebruari 14, 2012 kl. 14:55
        • Svara

        Kan socker tappa näringsvärde ?

          • februari 14, 2012 kl. 14:58
          • Svara

          Det vet jag inte. Om jag inte missminner mig är det protein som ombildas till glukos, och någonstans mellan 25-35% av näringsvärdet i proteinet går åt i processen.

            • Andersfebruari 14, 2012 kl. 15:12

            Så kvaliten på glukosen är ok, bara det att processen är inte lika effektiv som om du får kolhydrater direkt i maten ?

            Och ketogenes då, är det sämre för hjärnan att drivas av ketonkroppar?

      • februari 14, 2012 kl. 15:06
      • Svara

      https://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/Vad-ar-lagkolhydratkost/

      • februari 14, 2012 kl. 15:23
      • Svara

      Precis. Hjärnan får alltid det socker den behöver från protein, även om det är en krävande process. Blodsocker däremot har inte alltid med att äta kolhydrater att göra. Proteinet i mjölkprodukter till exempel, höjer blodsockret lika mycket som vitt bröd.

      Många skyller allt ont på kolhydrater, men även på Kostdoktorn.se (som är för lchf) kan man läsa att barn bör äta varierat, lagom är bäst, och måttligt med bröd, pasta och potatis. Precis som vanligt, med andra ord.

        • Andersfebruari 14, 2012 kl. 15:38
        • Svara

        Trodde du hade läste lite mera än på livsmedelsverkets hemsida ? De studier som ligger bakom dessa råd är ju nedsablade av de flesta, fanns ju inget kvar efter en noggrann granskning av deras referenser. Se t.ex https://www.kristianstadsbladet.se/debatt/article1528999/Lita-inte-pa-myndig–heternas-kostrad.html

        Så att du säger att hjärnan är helt ok med att få socker från protein. Och helt nöjd med att få ketoner istället ? Så då är sockret alltså i sig inget problem ?

        Men du skrev ju ovan att du visste att barn måste ha mera kolhydrater ? Har du mera bakom just det påståendet?

          • februari 14, 2012 kl. 15:43
          • Svara

          Som jag sa har jag inte möjlighet att googla efter källorna just nu. Omvandlingen till glukos har jag läst på betydligt fler ställen, så det tror jag inte livsmedelsverket skulle ha hittat på (det var just det påståendet jag länkade till).

    • Maddefebruari 14, 2012 kl. 14:59
    • Svara

    När jag gick på LCHF fick jag lära min att man INTE ska äta rotfrukter, frukt och vissa bär mm för att det innehåller mycket kolhydrater och fruktsocker. på debatten igår var det visst helt ok att äta detta (på LCHF.com är det inte det!) Håller med om vad läkaren Claude säger att Lchf är svår definierat, ena stunden är det ok med morötter, andra inte. Jag är också helt inne på att man inte ska stoppa i ungarna massa skitmat varje dag men barn måste väl få vara barn? Låt dom ha sitt fredags mys, så länge det inte är fredagsmys 6 dagar i veckan. Jag var tvungen att sluta med LCHF efter 6 månader just för att jag var konstant trött och tappade minnet. Tror man mår bäst av raska promenader och sunt förnuft!

      • februari 14, 2012 kl. 15:07
      • Svara

      Ja, det verkar vara väldigt olika beroende på vem man frågar, och även om man äter enligt olika dieter kallas de samma sak. Jag håller med dig fullständigt!

    • Rolffebruari 14, 2012 kl. 15:28
    • Svara

    Man sänker nivån när man börjar tala om påtvingad kost till barn – för vid närmare eftertanke är all mat barnen får vald av nån annan.
    I all synnerhet upp till en viss ålder och på dagis och i skolor.
    Utslagsgivande borde vara vilken näring maten innehåller och vilka tillsatser som bör undvikas.

    Vad som förvånar mig mest, är att välling till småbarn har blivit så accepterat. Det var det inte på 50- och 60-talet kan jag berätta. Och de barn som fick det, blev faktiskt plufsigare än andra barn.

      • februari 14, 2012 kl. 15:31
      • Svara

      Det har du rätt i. Det där med välling har jag ofta funderat över också, hur det kom sig att det blev så vanligt. I och för sig har mänskligheten i stort mjöl att tacka för mycket, men man måste leva i nutiden efter de förutsättningar man har.

    • Tofflanfebruari 14, 2012 kl. 21:39
    • Svara

    Så snart man skriver om LCHF får man en massa fanatiker till sin blogg! Jag råkade nämna dieten i ett inlägg en gång utan att gå in på den nåt djupare – och genast var trupperna där. Jag tror f*n det är därför jag är så jävla anti LCHF! Närmast sektliknande beteende från anhängarna! (Inte alla, men de flesta!)

    För övrigt är jag av den åsikten att tvååringar mår bäst av en varierad kost. KZ:s åsikter är sällan några åsikter jag tar på allvar, dessutom.

      • februari 14, 2012 kl. 21:45
      • Svara

      Ja, jag fattar inte varför så många blir så fanatiska? Aldrig hört förespråkare för någon annan diet prata som om det är en absolut sanning utan nackdelar. Lagom är bäst, liksom. Och vi har precis samma åsikt i just den här frågan. Också.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.