Tiggare och strategi

Alltså, mängden utländska tiggare som är strategiskt och förmodligen ganska exakt utplacerade i stan på fredag- och lördagkvällar har blivit helt enorm. Är det någon som fortfarande tror att det är synd om dem, och att de inte jobbar ihop, får nog tänka om. På till exempel Kungsgatan och området runt Stureplan, sitter de med ungefär 50 meters avstånd på båda sidorna av gatan. Om man tittar lite närmare ser man att en del av dem både har likadana filtar och sovsäckar. På en del platser ligger det filtar och kaffemuggar, men själva tiggarna är inte där just då.

De försvinner därifrån när krogarna stänger, och sover garanterat inte där de sitter utplacerade för att tigga. Det är deras jobb, inget mer. Det skulle väl bli ramaskri om mänskliga rättigheter om man samlade ihop alla och körde hem dem någonstans till Östeuropa, men jag lovar att det inte sitter ens i närheten så många ute en tisdagskväll, eller mitt på dagen. De tjänar väl sämre då. De människor som verkligen har det dåligt försöker ta sig till härbärgen för att få en sovplats och lite mat någonstans, i stället för att hänga vid krogar på helgerna.

Läste i DN om hur mycket tiggare tjänar, och enligt en rapport från Rikspolisstyrelsen rör det sig om upp till 800 kronor per dag för en vanlig tiggare, och flera tusen för en handikappad tiggare. Betydligt mer än vad de flesta tjänar, eftersom de inte betalar någon skatt. Även om det bara vore runt 2-300 kronor om dagen, som flera tiggare själva säger, så är det mer än man får om man är sjuk, utförsäkrad eller långtidsarbetslös. Många verkar inte veta att de som sitter och tigger lägger pengarna i fickan, så att det ser ut som om de bara har fått ett par spänn.

Om folk bara fattade att de kommer hit för att tjäna pengar genom att smutsa till sig lite och sitta och frysa, och slutade tycka synd om dem så skulle de försvinna ganska snabbt. De är inte ett trevligt inslag i stadsbilden. Självklart kommer det alltid att finnas trasiga människor som det är synd om på riktigt, men skillnaden är så tydlig! Kanske inte för någon som är onykter och på väg hem från krogen, eller för turister, men kan man inte tänka ett par steg innan man tömmer mynten i fickan i deras kopp?

Det finns betydligt bättre sätt att hjälpa, och dessutom utan att stödja deras kriminella nätverk. Jag ser inte ner på någon, och anser att alla ska ha rätt till ett värdigt liv, men har man sett hur det går till bland en viss grupp tiggare så är det uppenbart att de jobbar. Visst finns det tiggare som inte tillhör något nätverk, men gå ut kolla en lördagskväll i city och tänk efter själv. Jag skulle förmodligen tjäna jävligt mycket mer än de futtiga småpengar som utgör min ersättning i dag, om jag satte mig i min rullstol, höll i en pappersmugg och virade en smutsig filt runt mig en kväll. Skärpning, ge på andra sätt!

Permalänk till denna artikel: https://argaklara.com/2013/03/tiggare-och-strategi/

24 kommentarer

2 pingar

Hoppa till kommentarformuläret

    • Pettermars 11, 2013 kl. 19:27
    • Svara

    Här sticker du verkligen ut hakan. Det gillas. 😀 Det finns de som hävdar raka motsatsen mot vad du skriver men du kan vara säker på att jag håller med dig.
    I mina trakter finns det inte så många av dom men de dyker upp då och då och lirar dragspel eller annat utanför varuhusen. Oftast med någon skylt som säger hjälp… blabla….
    Jag säger inte att vissa inte har problem elelr saknar inkomst men det syns att det är familjer som samarbetar. Mönstret de rör sig på avslöjar dom. Det värsta med tiggeriet är att det är svarta pengar som aldrig beskattas. Att det sedan är utlänningar på ”besök” i landet gör att de sedan kan åka hem efter ”EU-tidens” slut. Hur mycket det lönar sig låter jag vara osagt då de faktiskt ska äta och bo men tydligen lönsamt tillräckligt.

    Du skulle nästa testa att sätta dig i ett hörn med rullstolen. (Du får ta en sliten, inget nytt snyggt.). Se lite sliten ut och dra en ramsa om hur utsatt du är.

    Kom ihåg att det är bara utländska handikappade som har det svårt. Svenska handikappade får skylla sig själv. PK-människor håller inte med men så funkar det.

    1. Japp, så är det. Jag vet att många inte håller med mig, men jag hycklar i alla fall inte. Och så jobbar jag faktiskt med välgörenhet, så min grundinställning är ju att människor ska få hjälp när det behövs. Här i stan är det så uppenbart, de liksom kommer fram på ett givet klockslag och går hem när rusningen är över.

      Jag är helt övertygad om att jag skulle tjäna en hel del på att tigga! Känns inte riktigt aktuellt ännu dock. 🙂 Ja, vi svenska kossor har inga aktivister som slåss för oss. Undrar om det är nu jag ska känna mig kränkt? 😀

    • Rolfmars 11, 2013 kl. 20:31
    • Svara

    Tack för ännu ett underbart strålande inlägg. Här där vi bor finns inte dessa typer av personligheter och det tackar jag högt för. Jag avskyr dessa indevider av hela mitt ärliga hjärta. Tycker vi försörjer tillräckligt mycket mänskliga (pip pip pip pip) Det räcker betydligt mer än väl vi ska absolut inte ge pengar till tiggare ännu mindre om de kommer utifrån.

    1. Tack själv! Ju mer folk ger, eller så länge de fortsätter göra det, ju fler tiggare blir det. Och om pengarna går till nätverk som kanske ägnar sig åt andra saker också, så är det rent ut sagt åt helvete.

    • wuifhsjkmars 12, 2013 kl. 12:33
    • Svara

    Hur hög är din IQ, din vidriga människa? Tror du att någon VILL tigga? Hade du läst artikeln ordentligt hade du dessutom förstått att en tiggare tjänar mellan 50 och 200 kronor, och inte några tusenlappar.

    1. Min IQ är hög nog för att jag ska platsa i Mensa, om du nu vill veta.

      Om du läser igen ser du att jag aldrig har påstått att någon vill tigga. Jag känner många som inte vill gå till jobbet heller. Den summan du uppger är den summan tiggarna själva uppger. Om det inte lönade sig skulle de inte sitta där, så enkelt är det.

      Brukar du kalla folk vidriga när de säger vad de tycker och vad de ser, eller vågar du bara göra det om du tror att du är anonym online?

      • Pettermars 12, 2013 kl. 13:45
      • Svara

      Hög IQ betyder väl inte att man måste vara PK och tycka som alla andra? En del åsikter kan av vissa anses vidriga eller helt fel men ändå har vi rätt att ha en åsikt.
      Personligen anser jag att männinskor som inte tillåter fria åsikter kan vara vidriga.

      1. Nej, absolut inte. Människor med hög IQ verkar dessutom betydligt mer benägna att ha åsikter och kunna prata om dem.

          • Pettermars 12, 2013 kl. 14:35
          • Svara

          Kanske till och med benägna att diskutera dessa åsikter lugnt och sansat utan att ta till hårda ord samt använda fakta som argument. 😀

          Lägre IQ och låg utbildning tenderar till att diskussionen förs med personangrepp som argument och hörsägen som faktabakgrund. Eller?

            • Klaramars 12, 2013 kl. 14:48
              Författare

            Ja. Jag kan säkert också gå till personangrepp om jag vill, men jag har liksom aldrig behövt… 🙂

      • Emmamars 12, 2013 kl. 14:49
      • Svara

      Onödigt att komma med påhopp på detta sätt – men du visar själv hur känslosam, onyanserad och intolerant du är. Vi lever i demokratiskt land och alla har rätt till sin åsikt och även till att dela den åsikt med andra. En fråga till dig: tror du rakt av på allt du läser i tidningar? Har du tagit reda på DN kommit fram till att tiggare tjänar 50-200/dag? DN har helt sonika frågat tiggarna, samt följt en person under en dag. Att basera sin övertygelse på vad DN påstår att en enda tiggare dragit in under en dag är tveksamt. Om inte annat är det inte statistiskt relevant som underlag för en bedömning.
      Eftersom du litar på DN kanske du ska ta alla deras påståenden i beaktande: i en av sina artiklar om tiggarna nämns att tiggarna brukar tala med varandra i mobiler när de har tråkigt medans de tigger. Jag minns när jag var fattig student – då drog jag mig för att tala mer än det absolut nödvändigaste i telefon eftersom jag inte hade råd med det.
      Tiggarna nämner upprepade gånger att de kommer i omgångar – är här i någon månad eller max tre, och sedan åker de hem i någon månad, för att sedan komma tillbaks. Du kanske skulle räkna på om det är realistiskt att de åker hela vägen till Sverige (bensin kostar) och sedan hela vägen tillbaks till Rumänien för att här tjäna 50 kr per dag. Hur kommer det sig att väldigt många av dem har sjuka barn hemma som behöver dyra sjukhusbehandlingar? Har DN kollat upp att den sjuka dottern verkligen existerar? I artiklen där familjen ringer hem till Rumänien för att prata med sina barn talar de endast med den andra, friska dottern. När DN frågar varför de inte talar med den omtalade sjuka dottern säger dem att hon behöver hjälp för att hålla i telefonen och de kan ordna så att DN får höra henne nästa gång. Eh? Kan inte den andra dottern hålla luren åt henne? Osv. osv.

      1. Tydligen är det väldigt lätt att läsa väldigt selektivt om man redan har en uppfattning om hur det är…

        Det känns som om en del människor helt har slutat tänka kritiskt, och bara rakt av tror på en av de många uppgifter som stod i artiklarna. I det här fallet den uppgift som var minst realistisk, av just de anledningar du skrivit här! Tack Emma!

        • Emmamars 12, 2013 kl. 17:26
        • Svara

        Skrev litet snabb-ska stå ”de” och inte ”dem”.
        Ifall någon, liksom jag, stör sig på felstavningar 🙂

        1. Misstag är tillåtna! 🙂

    • Emmamars 12, 2013 kl. 14:36
    • Svara

    Undrar vad folk skulle tänka om de såg denna BBC dokumänter om romer som tigger i England: https://www.youtube.com/watch?v=YNOlt4fG7Pg

    Flera visas leva i lyx (ja, inte bara ha det ok, utan leva i lyx – stora hus, BMW osv). Sprid gärna länken. Nu säger jag inte att alla Romer som tigger i Sverige lever i lyx i Rumänien, men de finns, och de flesta svenskar har ingen aning om hur det kan se ut utan går på alla dessa snyfthistorier.

    1. Ja, så är det absolut. Det är klart att det ser ut som om det är synd om dem när de sitter där, men när de sitter med 50 meters mellanrum med likadana filtar och tröjor så inser man ju att det inte är enstaka människor det handlar om, utan något betydligt större!

        • Emmamars 12, 2013 kl. 17:40
        • Svara

        Jag bör kanske också tillägga att jag på inga sätt tycker att någon ska behöva leva på att tigga – det är, som någon skrev i DN, ovärdigt både för den som tigger och de som ger. Jag vill inte ha ett sådant samhälle. Samtidigt tycker jag inte att man som Rumänien gör kan exportera eventuella problem man har till oss – att det nu blivit ”känt” bland romer i Rumänien att Sverige är ett bra land att tigga i är liksom inte det som är poängen med EU.

        Och, minst lika viktigt att tillägga: jag har inga problem med väl underbyggda artiklar där man inte har en agenda. Jag är som sagt dock tveksam till en ”granskning” den DN gör eftersom den – i mina ögon – görs på ett undermåligt sätt. Kunde man exempelvis inte tagit del av den information i frågan som finns internationellt sett (som exempelvis BBCs dokumentär), tagit polisens uppgifter på litet större allvar, inte hela tiden stött sig på vad deras – romska – tolk säger (han blir i artiklarna den som får förklara hur det fungerar bland romer – hade det inte varit bättre att ha någon som inte tillhör någon av deras klaner som auktoritet?) osv. OM man gjort en bättre underbyggd artikelserie och ändå kommit fram till att tiggarna ifråga talar sanning osv. så hade jag inte haft några problem att ta ställning utfrån dessa uppgifter.

        Den nästan värsta missen var att DN snällt accepterade familjens förklaring på varför de endast pratade med sin friska dotter – trots att bägge döttrar ska bo tillsammans och den sjuka dottern inte kan vara ute och springa eftersom hon är så sjuk. Känns som fullständigt idioti från DNs sida. Eller så har man en agenda.

        1. Ja, det är en väldigt bra poäng. Det var en riktigt dålig artikelserie. Det handlar inte om människosyn, för jag tror att de flesta av oss är överrens om att ingen ska behöva sitta och frysa och be om pengar.

          Har man sett de som sitter och skakar och vaggar resa sig upp och gå därifrån helt normalt, eller mannen med kryckorna som tar dem på axeln och går därifrån mitt i natten så behöver man inte vara någon idiot för att förstå att det är ett jobb för dem. Eller de som pratar med varandra i mobiltelefon när de har tråkigt, eller går runt hörnet och tar en cigarett. Etc…

            • Emmamars 13, 2013 kl. 13:37

            Precis. Undrar också över varför DN inte frågat sig varför så många av just dessa tiggare påstår att de har sjuka barn i hemlandet (och att de samlar ihop pengar till behandling/ryggkorsett etc). Är detta överhuvudtaget troligt? Att så många har sjuka barn/sjuka syskon? Och så pass allvarliga sjukdomar (många anger leukemi, eller som i artikeln i DN, någon sjukdom som gör att dottern inte ens kan lyfta en telefonlur till örat själv). Jag tror absolut att det finns de som talar sanning, men ser man till sannolikheten i att ALLA som påstår att de har sjuka barn/fruar/syskon i Rumänien så förefaller det inte så troligt att ALLA dessa talar sanning. Faktum är att just det faktum att så många påstår liknande saker gör att det blir mindre sannolikt att en del av dem talar sanning – det är helt enkelt en strategi för att få fler att vilja ge.
            Eller vad säger ni som tror på tiggarnas historier: tror ni att de flesta av dem har sjuka barn i hemlandet? Tror ni att det kan stämma att så många romer har det? Det är dessutom så att det är precis samma visa överallt där romer tigger i europa. Alltså är det inte bara en väldigt stor andel av romerna i Stockholm och Uppsala som påstår att de har sjuka barn hemma, utan det är en massa romer i Finland, England, Tyskland osv som påstår precis samma sak. Det är en veritabel epidemi av sjuka barn – är det troligt??

  1. Nix, inte särskilt troligt. Visst finns de, och det är tragiskt, men att åka till Sverige och tigga gör man ju bara om man tjänar mycket pengar på det. Ta med barnet hit, asylsökande barn har gratis sjukvård här. Om jag inte missminner mig så ska dessutom papperslösa få rätt till gratis vård någon gång framåt sommaren. Då finns det liksom ingen anledning att skylla på sjuka barn längre.

    • Emmamars 15, 2013 kl. 13:50
    • Svara

    Idag kom sista delen av artikelserien. Den familj man valt att följa (hur gjordes urvalet?) verkar ha en dotter som faktiskt är sjuk. Hur man styrkt att det faktiskt är just deras dotter är oklart – en kontakt från frälsningsarmen i Sverige har via en kontakt på frälsningsarmen i Rumänien varit i kontakt med dottern. Jag säger inte att det INTE stämmer att paret har en sjuk dotter, men det är för mig inte ställt bortom tvivel (intressant att notera är att man i artikeln skriver att många romer inte har id-handlingar, samt att den lokala FA-kontakten ”ringde huset” innan han tog sig dit). Detta eftersom nästan varenda tiggare åberopar sjuka barn som anledning till tiggandet. DN väljer att notera att det finns många med sjuka barn eftersom ”under Ceausescus regim delade staten av misstag ut en medicin till havande kvinnor som gjorde att många födde missbildade barn”. Detta låter ju förfärligt och man tycker att Rumänien då borde ta sitt ansvar och hjälpa alla de som råkade ut för detta. Dock undrar jag så stilla hur det går ihop med att Claudias dotter Vandana är fjorton år. Ceaucescu störtades 1989 – alltså är dottern inte ens tillkommen under Ceausescus regim: hon skulle då behöva vara minst 22 år gammal.
    Nåja, jag antar att vi inte kommer att få veta sanningen om merparten av tiggarna, helt frånsett om vi nu vet/tror oss veta sanningen om Claudia.
    Hur som haver betalar nu Stockholms socialjour Claudias och många andra romers hemresa. Claudia åker trots att hon inte tjänat in tillräckligt, med tanken att hon kommer tillbaks om en månad.

    Jag förstår inte hur allt går ihop. Jag tycker att det är otroligt viktigt att hjälpa, att vara – ja – solidarisk – men det finns också andra faktorer att ta med i beakttande. Ska vi hjälpa ALLA i hela världen? För det är otroligt många människor som far illa och har det svårt i världen. Hur ska detta i sådant fall finansieras? Ska vi ha högre skatter och öronmärka ännu mer pengar till mer bistånd, vårdnadskostnader, underhållsstöd etc etc. Jag tycker ofta att diskutionerna är ensidiga: de som exempelvis vill ha fri invandring eller förfasar sig över romernas situation förklarar aldrig hur alla åtgärder skall finansieras. En bra plan vore fint.

    1. Oj då. Ska sätta mig och läsa lite senare, men det låter ju inte som någon vidare värst bra journalistik och kontroll av källorna! En 22-årig dotter lär rimligtvis inte ha skadats av de medicinerna…

    • Emmamars 16, 2013 kl. 13:32
    • Svara

    Alltså, det sägs inte att just deras dotter blev sjuk pga denna anledning, men man nämner detta i direkt anslutning. Att man gör det tror jag beror på att man tänkt tanken att många nog kommer tänka att visst, det finns en sjuk dotter i just detta fall, men varför anger så många detta som skäl. Och så kommer man med en ”förklaring” sas.
    Det jag allra mest undrar över är hur man valt ut just denna familj, men det lär vi aldrig få veta. Vore intressant om man hade gjort en serie om ett antal familjer som var slumpvis utvalda.

    Nåja, poängen är väl snarast att oavsett bakgrunden till tiggeriet så tycker jag att man borde lyfta frågan till EU-nivå. Det är det enda rimliga, och bör göras så snart som möjligt.

    Detta så att de som verkligen behöver hjälp också får hjälp, och de andra – de som gör det för att det är lättförtjänta pengar men har det helt ok hemma – får en klar signal om att det inte är ok med lurendrejeri. För även om det skulle vara fantastiskt om vi hade råd att hjälpa precis varenda människa i världen som har det svårt så kan vi inte göra det.

    1. Håller fullständigt med om att det bör lyftas till EU-nivå! Det finns mängder av människor som behöver hjälp, och förmodligen fler lurendrejare. Så länge folk är okritiska och går på minsta lilla snyfthistoria så kommer det att fortgå. DN gör inte direkt saken bättre. De citerade mig förresten, väldigt onyanserat, och min kommentar var den enda som var kritisk…

    • Ute i kylan snart -Arga Klaramars 25, 2013 kl. 19:16

    […] Lär ju vara ganska risig efter operationen, så jag kanske tar rullstolen och sätter mig och tigger någonstans. Slipper ju i alla fall frysa i […]

    • Året som gått -december 31, 2013 kl. 10:13

    […] chiliplantor, jag hade influensa och blev citerad som den enda negativa rösten om det organiserade tiggandet i en vinklad artikel i DN. Bästa E flyttade hem till Norrland, jag gick genom hela […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.